Omavalvonnan seuranta
Osana omavalvontaohjelmaa toteutamme Sininauha Oy:ssä omavalvonnan seurantaa kvartaaleittain. Yksiköiden omat seurantaraportit löytyvät verkkosivuilta kunkin yksikön kohdalta.
Osana omavalvontaohjelmaa toteutamme Sininauha Oy:ssä omavalvonnan seurantaa kvartaaleittain. Yksiköiden omat seurantaraportit löytyvät verkkosivuilta kunkin yksikön kohdalta.
Tämä seuranta koskee ajanjaksoa 1.7.-30.9.2025.
Aloitimme syksyllä kehittämisprojektin, jonka tarkoituksena on luoda yhtenäiset käytännöt omaohjaajatyölle sekä jakaa toimivia toimintatapoja Sininauhasäätiö-konsernin sisällä.
Matkamme kohti SHQS-laaduntunnustusta etenee suunnitellusti. Kesällä alkaneet sisäiset auditoinnit ovat jatkuneet syksyllä. Ulkoiset auditoinnit alkavat loppuvuodesta 2025.
Sininauhasäätiö-konsernin tavoitteena on varmistaa vaikuttavat ja asiakaslähtöiset palvelut. Asiakaskokemusta seurataan neljä kertaa vuodessa toteutettavan asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Kyselyn tulokset käydään läpi neljännesvuosittain johtoryhmä-, palvelualue- sekä yksikkö- ja toimintotasoilla.
Asiakkaiden kokemaa laatua ja sen kehittymistä seurataan THL:n kansallisten asiakaspalaute-väittämien avulla. Tarkasteltavia osa-alueita ovat avun saatavuus, hyödyllisyys, turvallisuus, kohtaaminen, tiedonsaanti sekä tiedon ymmärrettävyys.
| Q3 | Muutos | |
| Vastaajamäärä | 427 | +23 |
| NPS | 41 | +3 |
| Väittämä: Sain apua, kun sitä tarvitsin | 4,39 | +0,02 |
| Väittämä: Koin saamani palvelun hyödylliseksi | 4,42 | +0,07 |
| Väittämä: Koin oloni turvalliseksi palvelun aikana | 4,35 | -0,02 |
| Väittämä: Minulle jäi tunne, että minusta välitettiin kokonaisvaltaisesti | 4,32 | -0,01 |
| Väittämä: Tiedän, miten palveluni jatkuu | 4,26 | +0,08 |
| Väittämä: Saamani tieto palvelusta oli ymmärrettävää | 4,38 | +0,06 |
NPS-luku kertoo miten suuri osa vastaajista suosittelisi Sininauha Oy:n asumispalveluita. Tarkastellun kvartaalin NPS-luku oli 41. Edellisen kvartaalin NPS-luku oli 38

NPS-luku lasketaan seuraavasti: (suosittelijat – arvostelijat) / (vastaajat yhteensä) x 100.

NPS-luvun vaihteluväli on -100–100. Mitä suurempi luku, sitä useampi vastaaja suosittelee saamaansa palvelua. Yli 50 NPS-arvoa voidaan pitää erinomaisena.
250
Suosittelijat
100
Passiiviset
77
Arvostelijat
Poikkeamailmoitukset ovat tärkeä väline palvelun kehittämisessä ja toiminnan ohjauksessa. Niiden avulla tunnistetaan ja raportoidaan suunnitellusta toiminnasta poikkeaviksi koetut tilanteet. Ohjeena on tehdä ilmoitus myös epäselvistä tilanteista. Näin varmistetaan, että kaikki poikkeamat tulevat käsitellyiksi ja niihin voidaan reagoida nopeasti.
Poikkeamailmoitusten määrä vaihtelee yksiköittäin. Tarkastelujaksolla kirjattiin yhteensä 816 poikkeamaa. Poikkeamien määrä on kokonaisuutena pysynyt samana kuin edellisellä tarkastelujaksolla.
Naapurustoilmoitukset ovat tärkeä osa toiminnan kehittämistä ja auttavat tunnistamaan yhteisön tarpeita sekä kohdentamaan ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä. Tarkastelujakson aikana naapurustotyötä on tehty aktiivisesti. Ajanjaksolla toteutettiin 693 ympäristökierrosta (keskimäärin 53 viikossa) sekä vastaanotettiin 148 yhteydenottoa naapurustolta.
Uusi poikkeamailmoituslomake otetaan käyttöön 1.10.2025. Uudistuksen tavoitteena on kehittää poikkeamaprosessia sekä vahvistaa poikkeamatilanteiden systemaattista käsittelyä, analyysiä ja raportointia.
Tarkastelujakson aikana osassa yksiköitä toteutettiin SHQS-standardin mukaiset sisäiset auditoinnit. Auditoinnin kohteena oli yksiköiden omavalvonta, turvallisuus ja riskienhallinta sekä voimavarojen hallinta. Loppuihin yksiköihin toteutetaan sisäiset auditoinnit syksyn aikana.
Omavalvonta on pääosin kattavaa, ajantasaista ja dokumentaatio laadukasta. Toiminta on vakiintunutta ja henkilöstö tuntee periaatteet. Perehtymisen tasossa ja materiaalin saatavuudessa löytyy kuitenkin yksikkökohtaisia eroja. Kehittämistä vaativat riskien kirjaaminen, omavalvonnan seurannan säännöllinen läpikäynti yksiköissä sekä hiljaisen tiedon dokumentointi ohjeiksi (esim. opiskelijoille).
Turvallisuuden varmistamiseksi käytössä on monia rakenteita ja välineitä, kuten vartijahälyttimet, kameravalvonta, kemikaaliluettelot sekä erilaiset varautumissuunnitelmat. Poikkeustilanteisiin on varauduttu hyvin, ja yhteistyö ympärivuorokautisten yksiköiden välillä toimii sujuvasti.
Turvallisuutta voidaan edelleen vahvistaa entistä järjestelmällisemmällä poikkeamailmoitusten käsittelyllä sekä esimerkiksi vartijahälyttimien säännöllisellä testauksella. Lisäksi on hyvä varmistaa, että turvallisuusdokumentit pysyvät ajantasaisina kaikissa yksiköissä. Laajat remontit ovat tilapäisesti vaikuttaneet tilojen ja turvallisuuden tasoon osassa yksiköitä, minkä vuoksi tilannetta seurataan aktiivisesti ja tehdään tarvittaessa toimenpiteitä.
Henkilöstön osaaminen ja kokemus ovat merkittävä vahvuus. Jatkuva työnohjaus ja tavoitekeskustelut tukevat osaamisen kehittämistä, ja sijaisjärjestelyt ovat monissa yksiköissä hyvin organisoituja. Kehittämiskohteissa nousee esiin perehdytyksen dokumentointi (erityisesti perehdytyksen päättämisvaiheessa) sekä sisäisten koulutusten ja oppimisalustan suoritusten seuranta. Lisäksi opiskelijaperehdytyksen järjestämistä olisi hyvä kehittää johdonmukaisemmaksi. Huomiota tulisi kiinnittää hiljaisen tiedon, kuten käytännön vinkkien, toimintatapojen ja arjen kokemusten siirtämiseen opiskelijoille.
Tarkastelujakson aikana hyvinvointialue (LUVN) suoritti ohjaus- ja valvontakäynnin yhteen toimintayksikköömme. Saimme hyvää palautetta yksikkötason omavalvonnasta, mutta organisaatiotason raportoinnissa havaittiin puute. Tämä dokumentti täydentää puuttuneen osan ja julkaistaan jatkossa neljännesvuosittain julkisessa tietoverkossa viranomaisvaatimusten mukaisesti. Näin varmistetaan, että kaikki seurantahavainnot ovat saatavilla ja raportointi on kokonaisvaltaista.