Vaikuttavuus
Tavoitteemme on kehittää vaikuttavuus- ja hyötyperusteisia toimintamalleja yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Haluamme olla vaikuttavuustiedon edelläkävijä alallamme.
Tavoitteemme on kehittää vaikuttavuus- ja hyötyperusteisia toimintamalleja yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Haluamme olla vaikuttavuustiedon edelläkävijä alallamme.
Vaikuttavuus ja vastuullisuus ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa ja läpileikkaavat myös strategiaamme. Vaikuttavuustiedon avulla haluamme varmistaa palveluiden ja tuen tarpeen oikea-aikaisen ja kustannustehokkaan kohtaamisen niin asiakkaidemme arjessa kuin yhteiskunnassa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kerrytämme dataa siitä, minkälaiset interventiot ja mikä tuen määrä tuottavat eniten arvoa asiakkaillemme eri elämäntilanteissa. Yhteiskunnan näkökulmasta vaikuttavuustiedon hyödyntäminen tarjoaa mahdollisuuden yhteisten resurssien entistäkin vastuullisempaan käyttöön. Tutustu strategiaamme täällä.
Vaikuttavuuden mallimme perustuu kansalliseen vaikuttavuusstrategiaan. Mallissa määritellään tarpeet, tavoitteet ja tavoitteiden mukainen muutos, joka osoittaa toimintamme vaikuttavuuden yhteiskunnallisessa mittakaavassa.
Mallissa keskiössä on vaikuttavuusperusteinen strategiamme, joka koostuu vaikuttavuuden analyysista ja arvioinnista. Vaikuttavuutta analysoidaan systemaattisesti toiminnoittain ja mitataan rullaavan strategian mittareiden kautta. Vaikuttavuustiedon avulla haluamme varmistaa palveluiden ja tuen tarpeen oikea-aikaisen ja kustannustehokkaan kohtaamisen niin asiakkaidemme arjessa kuin yhteiskunnassa. Vaikuttavuusperusteisella johtamisjärjestelmällä pystymme ohjaamaan vaikuttavien toimenpiteiden toteutumista arjessa. Vaikuttavuuden mittareina toimivat asiakaskokemus, Sinimittari sekä muut vaikuttavuuden mittarit. Mittaamiseen käytettävät tietopohjat on rakennettu tukemaan raportointia.
”Säännölliset tapaamiset alussa auttoivat selvittämään asioita, kun niistä ei olisi yksin pärjännyt. Tapaamisten jatkaminen oli tärkeää, vaikka iso osa asioista oli hoidettu, koska muuten asiat olisi voinut lipsua taas huonompaan suuntaan.”
– Asumispalveluyksikön asiakas
Sinimittari on Sininauhasäätiö-konsernissa kehitetty työkalu, jolla mitataan asiakastyön vaikuttavuutta elämän viidellä eri osa-alueella. Nämä alueet ovat terveys, talous, hyvinvointi, arjenhallinta ja osallisuus.
Sinimittari tukee tavoitteellista työotetta ja tavoitteiden asettamista yhdessä asiakkaan kanssa: se antaa näkyvyyden asiakkaan nykytilanteeseen ja siihen, mitä seuraavaksi tulisi tehdä. Olemme hyödyntäneet Sinimittaria jo usean vuoden ajan, mikä antaa meille vahvan näkymän työmme vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen.
Sinimittarin avulla
Sinimittari-dataa tarkastellessa olemme havainneet, että pelkkä asunnon saaminen ei riitä vaikuttavuustavoitteeseen pääsemiseksi, vaan tarvitaan useita tavoitteellisia ja oikea-aikaisia toimia. Sinimittarissa meillä on käytössämme kriteeristö, joka perustuu palvelusopimuksiin, sosiaalihuoltolakiin, sosiaalialan palvelutarpeen arviointiin sekä henkilöstön kanssa arvioituihin sisällöllisiin tarpeisiin asiakastyössä.
Nämä kriteerit antavat tietoa siitä, miten me yhdessä asiakkaidemme kanssa etenemme vaikuttavuustavoitteisiin pääsemiseksi. Sinimittarista saadaan tietoa niin työntekijän, asiakkaan, sidosryhmien kuin koko organisaation avuksi. Työntekijälle Sinimittari on konkreettinen työkalu, jonka avulla voi yhdessä asiakkaan kanssa tarkastella tämän elämäntilannetta ja siinä tapahtuvia muutoksia. Mittarista saatavaa tietoa voidaan hyödyntää raportoinnissa sidosryhmille.
Asiakastyössä Sinimittari auttaa työntekijää tukemaan asiakasta niissä asioissa, joita tämä itse haluaa tavoitella sekä tavoitteiden edistymisen seuraamisessa. Mittari osoittaa sen, millä alueella asiakas on edennyt ja mihin hänen tulee jatkossa kiinnittää huomiota. Arjessa työntekijä käy keskusteluja asiakkaan kanssa näistä asioista, jolloin Sinimittari toimii välineenä keskustelun herättämiseen
Miksi mittaaminen on tärkeää? Se mahdollistaa